Zpracovala: Lucie Rohanová
Domov pro osoby se zdravotním postižením v Hliňanech je typické zařízení ústavního typu:
- bývalý zámek, který je „mimo civilizaci“ (MHD z Ústí sem zajíždí jen párkrát za den)
- v dosahu není žádný obchod ani možnost společenského vyžití
- dokonce v okolí nejsou žádní sousedé – pouze stavební firma
- ač je objekt patrový, chybí zde výtah
zavedli jsme snídaně formou švédských stolů, aby i v tomto ohledu bylo naplňováno právo na výběr a vlastní rozhodnutí
podporujeme klientky v ženské marnivosti - existují podprsenky, líčidla, korále, trika se slušivým střihem, kalhoty, nejen tepláky…
vytvořili jsme informační brožuru, kde je formou piktogramů a zjednodušeného textu zaznamenáno, co klientky čeká během transformace, kam se budou stěhovat, aby se samy mohly podílet na výběru lokality, ve které budou bydlet
jezdíme na rekreace individuálně nebo v malé skupině
snažíme se využívat alternativní komunikaci, vytváříme komunikační tabule a nástěnky, aby byly klientky informovány o tom, co se jich týká
začali jsme provozovat cvičný byt v Trmicích, kde probíhá intenzívní nácvik péče o domácnost i o svou vlastní osobu, nakupování, vaření a cestování
vytvořili jsme časovou osu, na které klientky i pracovníci vidí, co se již naučili, co je třeba se naučit, co a kdy nás čeká a nemine
jezdíme s klientkami nakupovat, ke kadeřnici, na pedikúru, do divadla, do kina…
klientkám, které pravidelně pomáhaly v zařízení při různých činnostech byly zřízeny dohody o pracovní činnosti
pracovníci mohou využívat pravidelné supervize
pracovníci absolvují stáže v zařízeních, kde již transformace proběhla a poskytují se nové typy služeb (chráněné bydlení či podporované bydlení….)
jedna z klientek se odstěhovala se svým partnerem do chráněného bydlení na Severní Terasu
klientky mohou jezdit do sociálně-terapeutické dílny, kterou otevřel Denní stacionář Úsměv
byl zřízen tzv. MTT (multidisciplinární transformační tým), ve kterém jsou zastoupeny různé profese ze zařízení, klientky a také jsou zváni na konzultace pracovníci jiných zařízení. Snažíme se spolupracovat na tom, aby všechny procesy týkající se transformace proběhly hladce a všichni o nich byly informováni
klientky mají peněženky s kapesným, se kterým mohou samy hospodařit
klientkám byly založeny vkladní knížky a zařízeny občanské průkazy
snažíme se intenzivněji spolupracovat s opatrovníky – i jim je třeba vysvětlit smysl transformace, snažíme se navázat přetrhané rodinné vazby či vyhledat „ztracené“ příbuzné
pracovníci se zúčastňují vzdělávacích kurzů, které pořádá Národní centrum pro podporu transformace sociálních služeb zřízené MPSV.
Kontaktní osoby:
Mgr. Pavol Dobiš, tel.: 725 043 912, e-mail: info(zavináč)dozp-ul.cz
Lenka Reichelová, tel.: 602 623 065, e-mail: usphl(zavináč)seznam.cz
Bc. Jolanta Ferdová, tel.: 725 043 911, e-mail: usphl(zavináč)seznam.cz
Optimalizováno pro IE a Firefox | Připomínky k stránce